Wednesday 2 January 2013

^ Boro and Jugu ^

assalammualaikum sang pembaca ~
si amatur masih mahu meneruskan tatihannya. kali ini ada sesuatu yang menarik ingin aku kongsikan. it's all about life and love.

ini gara-gara tengok National Geographic @ TV1.. keluarlah cerita tentang baboon. sebelum ni aku tak lah minat sangat binatang-binatang berbulu ini. tetapi berbeza kali ini. peranan narrator dalam episod kali ini sangat memberikan kesan yang mendalam kepadaku. kitarangan hidup, kebahagiaan, autoriti dan pengorbanan. all those elements had been taught by baboons. thank you so much baboons =)

kisah ini berkisar tentang kehidupan sebuah keluarga baboons yang ayahnya diberi nama Boro. Boro seorang ayah yang bertanggungjawab menjaga dan melindungi anak-anaknya dari bahaya. same goes to us right? our daddy is the one who will be the PROTECTOR of the family. just like what Boro did. He took care of his kids, Shashe and Chobe. yang menyedihkan adalah shashe mati akibat kekurangan makanan. kenapa? kerana Boro patah kaki ketika mempertahankan keluarganya daripada seekor baboon jantan dewasa yang bernama Jugu. oh tidak.. ketika itu sangatla pilu. boleh aku main touching-touching dengan housemates aku bila tengok video nih.

sedih dan pilu sangat. kalau aku nak ceritakan satu-satu apa yang Boro lakukan dalam mengajar aku beberapa erti kehidupan, aku rasa tak cukup aku nak taip semuanya. tapi ...

This is the main point :
  • baboons juga tahu erti kasih sayang tanpa perlu ada yang mengajarnya
  • baboons sanggup lakukan apa sahaja untuk melindungi siapa yang dia sayang
  • baboons juga tahu menghormati sesiapa yang lebih berkuasa daripadanya
  • kesihatan baboons jelas pulih sendirinya atas dorongan tanggungjawab sebagai seorang ayah

manusia? ya.. mereka diajar oleh Allah swt.. mereka diberikan naluri walaupun tidak diberikan hati, perasaan dan akal.

bagaimana dengan kita? pernah kita mempertimbangkan hal-hal begini dalam kehidupan kita.


                                                                                                     so and so
^ mimi ^

No comments:

Post a Comment